Crux sancta sit mihi lux / Non draco sit mihi dux: Vade retro satana / Numquam suade mihi vana: Sunt mala quae libas / Ipse venena bibas
Hodie contritum est ab ea caput serpentis antiqui

esmaspäev, 18. mai 2009

Tomistlik argument relativismi vastu

James Chastek esitles oma blogis Just Thomism tõeliselt väärtuslikku tomistlikku argumenti relativismi vastu, mida ma tahan teiega jagada:

Kui te saate lapse, siis ei lase arst teid sünnitusmajast koju enne, kui ta on end täis kakanud. Teie laps, see tähendab. Meie pojal võttis aega, enne kui ta sellega maha sai ja ma mäletan ikka veel seda tunnet, kui nägime teda esimest korda kakamas. Sellest on nüüd möödas kaks aastat ja me õpetame teda potil käima. Sama kakamise-igatsemine on tagasi tulnud.

Ma teen sellest juttu, kuna see on üks paremaid argumente relativismi poolt. Kui (kellegi teise) kakamine võib olla teatud õigetel asjaoludel tõeliselt oodatav ja meeldiv, siis mis ei saaks olla hea või halb sõltuvalt asjaoludest? Milleks näha vaeva mingi mumbo-jumbo suguharu arusaamatu moraalse praktika väljakaevamisega, selleks et tõestada moraalset relativismi? Kas pole normaalse inimese rõõmutsemine kellegi teise kakamise nägemise üle küllaldane tõestus?

See on üsna hea näide erinevusest per se ja per accidens vahel. On üsna selge, et see, mis mulle kakamise juures meeldib, on vabanemine pampersite vahetamisest ja mu poja enesevalitsemine, mis on kakamise olemuse suhtes täiesti aksidentsiaalne. Aga aksidentsid on reaalsed ja rahulolu, mida tuntakse, on ka reaalne. Lausel "Kellegi teise kakamine valmistab mulle rahulolu" on õigetel asjaoludel tõeline, positiivne tõeväärtus. Kaubitsemine ja töötamine seda tüüpi reaalsuse, eksistentsi ja tõeväärtusega -- või isegi ükskõiksus seda tüüpi reaalsuse ja per se reaalsuse [vahe] suhtes -- on sofistika definitiivne tunnus.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Kommentaarid modereeritakse