Raamatust: Butler's Lives of the Saints
10. juuli
Dukla Jan (1414-1484)
Jutlustamis-teenimine
Jani sünnikoht Dukla asub Poolas, Tarnowi lähedal. Noore mehena elas ta eremiidina oma kodulinna lähistel, ent 1440 liitus Lwówi (nüüdne Lviv) konventuaalide-frantsiskaanidega. Ta teenis jutlustaja ja kohaliku ülemana kuni liitumiseni observantide-frantsikaanidega 1463. Poolakad kutsusid seda gruppi "bernardiinideks".
Suure kannatlikkuse ja armastusega pühendas Jan end ülejäänud elu jooksul jutlustamisele ja teenimisele saksa kogudustes. Ta jätkas kuulutamist kantslist isegi nägemise kaotamise järel. Poliitiliste piiride muutumised Euroopa selles osas järgmise viie sajandi jooksul nihutasid Dukla Jani kanoniseerimise edasi kuni 1997. aastani.
TomH kirjutab...
VastaKustutaDukla juurest läheb tee üle Dukla kuru Poolast Slovakkiasse.
Ei tea, kas püha Jan oma kõnnumaaerakuelu ajal mõnikord üle mägede teiseriiki kaa põikas...
Aitäh TomH, Jani eest. Muidugi Jan! Aga Bonifaciuse ma jätaks ladinapäraseks. Või ei peaks?
VastaKustutaTomH kirjutab...
VastaKustutaEga ei teagi ju tegelikult, kas Püha Johannes oli ikka ainult Püha Jan. Dukla kandis on ju ka läänepoolseid ukrainlasi. Äkki Püha Ioann hoopis, kes ida ja lääne riituse vahel valis. (Eks ta ikka Püha Jan oli, lihtsalt natuke mulisen siin :)))
Püha Bonifaciuse nime vastu ei saa küll kellelgi vist midagi olla jah.
TomH kirjutab...
VastaKustutaAh see kaa, et Lemberg on ju lihtsalt ukrainlaste Lviv'i ja poolakate Lwow'i saksakeelne paralleelnimi.
Jah, sel ajal oli see vist Leedu-Poola all, seega pigem Lwów. Hiljem Austria-Ungari ajal Lemberg.
VastaKustutaTomH kirjutas...
VastaKustutaEks nende kohanimedega ole nii ja naa.
Kui näiteks saame endale siitmailt kellegi XIV-XV sajandi pühaku, kas ta oleks siis Revali, Dorpati või Weissensteini pühak?
Pühalt Janilt sai Isa Augustyni eest palutud.
VastaKustutaTeda oli Viru-Nigulas hää kohata.
See oleks ju midagi muud, kui see, kas ta käis Revalis, Dorpatis või Weissensteinis.
VastaKustuta