Kas paavst "pehmendas" Katoliku Kiriku seisukohta kondoomide kasutamise osas?
Eile lahvatas maailma ajakirjanduses "pommuudis" nagu oleks paavst Benedictus XVI "pehmendanud" Katoliku Kiriku suhtumist kondoomide kasutamisse, öeldes, et teatud juhtudel olevat see "vastuvõetav" (BBC). Ka Eestis haarati innukalt "uudisest" kinni, näidates seda BBC eeskujul Kiriku positsiooni "pehmenemisena". Näiteks Postimees Online väitel omistatakse peatselt ilmuvas intervjuuraamatus "paavstile sõnad, et kondoomi kasutamine on lubatud, kui see aitab HI-viirusega nakatumist vältida". ERR teatel rääkis paavst, et "kondoomi kasutamine oleks sallitav eriti siis, kui see aitab vähendada HI-viirusega nakatumise ohtu. Ta on esimene paavst, kes pehmendab katoliku kiriku ranget keeldu rasestumisvastaste vahendite kasutamisele". Õhtuleht vahendab, et paavst "ütleb, et vahel on kondoomi kasutamine õigustatud, sest see võib vähenda HI-viirusesse nakatumise ohtu". DELFI pealkirjastab oma sõnumi nii: "Paavst: mõnikord on kondoomid lubatud".
Tõepoolest, soovil on suured silmad. Tegelikult ei väitnud paavst oma intervjuus, nagu oleks kondoomide kasutamine "vastuvõetav", "lubatud", "õigustatud" või "sallitav", kui see aitab vähendada HI-viirusesse nakatumise ohtu. Ta ütles, et kondoomide kasutamine ei ole "tõeline moraalne lahendus", ent võib teatud juhtudel, kui seksuaalne käitumine on veelgi enam labastatud, "olla esimeseks sammuks liikumisel teisele poole, inimlikuma seksuaalsuse suunas". St. mitte, et see oleks teatud juhtudel inimlik seksuaalsuse realiseerimene, vaid võib olla mõningatel ekstreemsetel juhtudel esimeseks sammuks selle poole. Millised need teatud juhud on? Paavst tõi näiteks mees-prostituudid, kes, andes enesele aru, et nad kannavad edasi HI-viirust, kasutavad kondoome kavatsusega viiruse edasikandmist takistada. Kas selle näitega kiitis paavst heaks kondoomide kasutamise? Nagu osutas professor Janet Smith, on siin tegemist traditsioonilise katoliikliku õpetusega, mis tunnistab, et pöördumine pahedest, seksuaalsest kõlvatusest sealhulgas, toimub reeglina pideva, järk-järgulise protsessina, ning näite "mees-prostituudi" (milles ta nägi viidet homoseksuaalsele prostitutsioonile) näol võib olla tegemist esimese sammuga sellel pöördumise teel. Teisisõnu, paavst räägib siin eelkõige pöördumisest, mitte preservatiividest, või kondoomide kasutamise lubatavusest.
Sellega ei pehmendanud ta karvavõrdki katoliiklikku seisukohta kondoomide kasutamise osas. Vastupidi, ta kinnitas traditsioonilist pastoraalset praktikat, mille kohaselt patust pöördumine toimub tavaliselt kurja järk-järgulise piiramise kaudu, kuni sellest lõpuks lahtiütlemiseni. Teiseks, isegi kui ta oleks väitnud midagi, mida tõepoolest saaks tõlgendada mingi "pehmema positsioonina", ei muudaks see katoliiklikku õpetust seksuaalsusest, kontratseptiivide ja sh. kondoomide kasutamisest, sest Kiriku doktriini ei formuleerita intervjuude käigus ajakirjanikele. Küll aga formuleerivad sekulaarse ajakirjanduse "magisteeriumi" BBC, New York Times ja muud liberaalse sekulaarse meedia "magisteriaalsed organid". Oma rõhuasetuse kinnituseks tsiteerib BBC Austen Ivereighi, kes satub olema liberalistliku suunaga katoliiklike ajakirjade "America" ja "The Tablet" kaastöötaja: "Kui kavatsus on pigem vältida viiruse edasikandmist, kui rasestumist, ütleksid moraaliteoloogid, et see on erineva moraalse kvalifikatsiooniga (different moral order)". Kui see "erinev moraalne kvalifikatsioon" peaks tähendama, et selline intentsioon muudab kondoomi kasutamise "lubatuks", "õigustatuks" või "sallitavaks", siis oleks küll pidanud lisama, et seda ütleksid vaid magisteriaalsest katoliiklikust moraaliteoloogiast hälbivad liberalistlikud teoloogid. Nendelt leiab toetust rahvusvahelise poliiteliidi "fikseeritus kondoomidele", millele paavst osutab. See seineb kondoomide üldise kasutamise pidamist lahenduseks AIDSi-probleemile.
Selle fiksatsiooni kohta ütles Benedictus XVI kõne all olevas intervjuus: "fikseeritus kondoomidele eeldab seksuaalsuse labastamist, mis on aga just see ohtlik allikas suhtumisele, mis ei näe enam seksuaalsuses armastuse väljendust, vaid teatud liiki narkootikumi, mida inimesed endile jagavad. Seetõttu on võitlus seksuaalsuse labastamise vastu ühtlasi ka osaks võitlusest selle eest, et seksuaalsust käsitataks positiivse väärtusena ning lastaks sellel positiivselt mõjuda inimese terviklikule olemisele."
Mitmed väljaanded tuletasid meelde ka möödunud aastal ajakirjanduses pahameeletormi tekitanud paavsti märkust kondoomide kohta lennukis teel Kameruni antud intervjuu ajal. Paraku ei pidanud ükski neist vajalikuks mainida paavsti vastust toonasele kriitikale, millega täna vaatluse all olev intervjuu just algabki. Paavst ütles:
Meediakajastus ignoreeris täielikult kogu ülejäänud Aafrika-reisi üheainsa väljaütlemise tõttu. Keegi küsis minult, miks Katoliku Kirik on omaks võtnud ebarealistliku ja ebaeffektiivse positsiooni AIDSi küsimuses. Sel hetkel tundsin tõepoolest, et mind provotseeritakse, sest Kirik teeb enam kui kestahes teine. Ja ma jään selle kinnituse juurde. Sest Kirik on ainus institutsioon, mis toetab inimesi lähedaselt ja konkreetselt, preventsiooni, harimise, abi, nõuandmise ja kaasaskäimisega. Ning kuna ta ei jää kellegi järel teiseks hoolitsedes nii paljude AIDSi-ohvrite eest, eriti AIDSi-haigete laste eest.
Mul oli võimalus külastada üht nendest hooldusasutustest ja kõneleda patsientidega. See oli tõeline vastus: Kirik teeb rohkem kui keegi teine, sest ta ei räägi ajalehtede tribüünilt, vaid abistab oma õdesid ja vendi seal, kus nad tõepoolest kannatavad. Oma märkustes ei esitanud ma üldist väidet kondoomide küsimuses, vaid ütlesin lihtsalt -- ja see põhjustaski sellise suure haavumise --, et me ei saa lahendada seda probleemi kondoomide jagamise teel. Vaja on teha palju enam. Me peame seisma ligi inimestele, me peame neid juhatama ja abistama; ning me peame seda tegema nii enne kui pärast seda, kui nad haigestuvad.
Ent liberalistliku meedia ideoloogide "lahendus" näib olevat risti vastupidine -- pakkuda oma abstraktselt tribüünilt lihtsat lahendust: ujutada maailm üle kondoomidega (seeläbi probleemi tegelikult süvendades seksuaalsuse labastamise kaudu) ... ja naeruvääristada Kirikut, kes tegelikult ülemaailmselt kõige rohkem AIDSi-ohvritest hoolib ja nende eest hoolitseb.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Kommentaarid modereeritakse