Crux sancta sit mihi lux / Non draco sit mihi dux: Vade retro satana / Numquam suade mihi vana: Sunt mala quae libas / Ipse venena bibas

esmaspäev, 22. märts 2010

Paavsti kiri Iirimaa katoliiklastele

Laupäeval andis paavst välja oma kirja Iirimaa katoliiklastele, mis käsitleb Iiri Katoliku Kirikus asetleidnud laste seksuaalse kuritarvitamise juhtumeid. Vatikani pressiesindaja isa Federico Lombardi SJ esitlus paavsti kirjast. Tõlgin siinkohal kriisi põhjuseid käsitleva lõigu kirjast:

4. Viimastel aastakümnetel on aga Kirik teie maal pidanud vastamisi seisma uute ja tõsiste väljakutsetega usule, mis tulenevad Iiri ühiskonna kiirest ümberkujunemisest ja sekulariseerumisest. On aset leidnud väga kiire ühiskondlik muutus, mis on sageli negatiivselt mõjunud inimeste traditsioonilisele katoliikliku õpetuse ja väärtuste järgimisele. Liigagi sageli eirati sakramentaalseid ja harduspraktikaid, mis toetavad usku ja aitavad sellel kasvada, nagu sagedane piht, igapäevane palve ja iga-aastased rekollektsioonid. Märkimisväärne oli sel perioodil, ka preestrite ja orduliikmete poolt, mõtlemis- ja ilmalike reaaliate hindamisviiside omaksvõtmine ilma nende piisava sidumiseta Evangeeliumiga. Vatikani II Kirikukogu poolt pakutud uuenemisprogrammi tõlgendati mõnikord valesti ja tõepoolest, asetleidvate sügavate sotsiaalsete muutuste valguses ei olnud kaugeltki kerge aru saada, kuidas seda kõige paremini ellu viia. Muuhulgas ilmnes headel kavatsustel põhinev ent ekslik kalduvus vältida karistuste määramist kanooniliselt hälbivates situatsioonides. Selles üldise kontekstis tuleb püüda mõista laste seksuaalse kuritarvitamise häirivat probleemi, mis on olulisel määral andnud tõuget usu nõrgenemisele ning austuse kadumisele Kiriku ja tema õpetuste vastu.

Ainult hoolikalt uurides neid paljusid elemente, millest tulenes käesolev kriis, saab ette võtta selle põhjuste selgepilgulise diagnoosi ning leida tõhusa ravimi. Kindlasti saame tegurite hulka arvata ebaadekvaatsed protseduurid preestri- ja ordukandidaatide sobivuse määramiseks; ebapiisava inimliku, moraalse, intellektuaalse ja vaimse formatsiooni seminarides ja novitsiaatides; ühiskonna kalduvuse soosida kleerust ja teisi autoriteedi-figuure; ning nihestunud mure Kiriku reputatsiooni ja skandaali vältimise eest, millest tulenes võimetus rakendada olemasolevaid kanoonilisi karistusi ja kaitsta iga isiku väärikust. Need tegurid, millel on olnud nii traagilised tagajärjed ohvrite ja nende perekondade elus, nõuavad pakilisi vastumeetmeid ning on varjutanud Evangeeliumi valguse sellisel määral, mida ei suutnud saavutada isegi sajandeid kestnud tagakiusamine.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Kommentaarid modereeritakse